BAFANG M500 spolieha na výkonný systém

„Bafang M500 spolieha na výkonný systém pohonu stredových motorov a zaraďuje sa tak do športových elektromotorov pre horské elektrobicykle“

zaznelo 28. Augusta 2019 na svetovom šampionáte UCI v Kanadskom SKI rezorte Mont-Sainte-Anne, kde dominovala Holandská značka „American Eagle“ osadená práve motorom od Bafangu.

Zaujímavý zostrih z Talianských pretekov vo VAL DI SOLE nájdeš na tomto odkaze (https://youtu.be/6SMtVaeVl0A)

Elektromotor BAFANG M500 zožal naozaj veľký úspech a preto môžeme vidieť veľa výrobcov, ktorí práve dávajú šancu M500-ke byť súčasťou ich produktov. O spoločnosti BAFANG sme si povedali už pri teste M400-ky takže k tomu sa vracať nebudeme. Týmto blogom by som Vám chcel priblížiť M500-ku ako takú.

M500-ka je stredový elektromotor osádzaný väčšinou pri stredne vyššej triede elektrobicyklov, kde sa rádovo pohybujeme okolo cenovky 2000€ a vyššie. Inak povedané veľa výkonu za málo peňazí.

V tomto blogu si povieme:

  1. Technické parametre 500-ky,
  2. Čo je torzný snímač a rýchlostný senzor?
  3. Rozdiel medzi stredovým a zadným elektromotorom,
  4. Zbernica CAN?
  5. Chybové hlášky a ich riešenie,
  6. Výhody alebo skôr nevýhody?

 

Technické parametre M500-ky.

 Pozícia M500ky je v strede rámu, čo zabezpečuje pohodlné vyváženie geometrie rámu a pocit z jazdy je prispôsobený akémukoľvek jazdcovi. Prevody vo vnútri elektromotora sú spracované cez ozubené kolesá, ktoré zabezpečujú dosiahnutie čo najväčšej možnej účinnosti (podľa výrobcu sa pohybuje v rozmedzí od 80%-90%).

V celom systéme okrem displeja sa používa napätie od 36V do 48V záleží od výrobcu elektrobicykla aké batérie zvolí. V mojom prípade, čo som sa zatiaľ stretol pri batérií Panasonic alebo Samsung bolo napätie 36V.

Výkon motora je obmedzený na 250W, kvôli normám EU. Avšak podľa osobného spozorovania výkon  elektromotora pri rozbehu dokáže stúpnuť až na 500W. V prípade ak je elektromotor odblokovaný nad 25km/h je dosiahnutý výkon 500W pri maximálnej možnej odblokovanej rýchlosti.

Pri M500-ke je veľmi zaujímavý krútiaci moment a to 95Nm, ktorý je dokonca vyšší ako pri BOSCH Performance CX 4. generácie. Ale ak sa na to pozriem opäť pocitovo pri stúpaní do 10% kopca tak v tomto BOSCH je o niečo lepší. Tento „jav“ je najmä spôsobený účinnosťou, ktorú spomínam vyššie.

Platí, že pri 80% účinnosti je na výstupe teda na prevodníku cca strata o 7,6Nm krútiaceho momentu menej čo sa dostávame skoro na hodnotu BOSCH CX 4ky. (Účinnosť BOSCH-u som nikde voľne na internete nenašiel tak ju tu ani nebudem písať, +- rovnaká hodnota ). Takže každý si môže o výkone urobiť svoju vlastnú mienku.

Bafang M500 používa tkz. Pedal senzor, ktorý sa skladá z torzného snímača a rýchlostného senzoru ale o tom si povieme viac až v druhej časti.

Váha M500-ky je v porovnaní s BOSCH o 400g ťažšia a podľa údajov od výrobcu má 3,3Kg.

Údajne M500-ka používa aj E-brake teda systém elektrickej brzdy ale priznám sa, že neviem čo tým výrobca má namysli. (Nuž to nechám na vás a dolu do komentáru môžete napísať čo tým výrobca má namysli).

Stupeň ochrany IP65 pokiaľ si dobre pamätám ešte z čias strednej školy tak tento stupeň znamená:

Prvá číslica IP6x – ochrana pred nebezpečným dotykom akoukoľvek pomôckou (predmetom) a prachotesné

Druhá číslica IPx5 – ochrana proti tryskajúcej vode (ale ako vždy hovorím vapkou čo najďalej :D)

Čo ma veľmi prekvapilo je teplota v ktorej sa môže používať a to od -20°C do +45°C.

Čo je torzný snímač a rýchlostný senzor?

Tieto dva akčné členy zohrávajú veľkú úlohu pri jazde na elektrobicykli. Sú taká neodlúčiteľná dvojica.

Torzný snímač alebo inak povedané snímač kadencie sníma silu šliapania jazdca. Tá je vyjadrená v RPMN teda v otáčkach za minútu a to je vlastne kadencia :D. Skúsení cyklisti veľmi dobre vedia čo je kadencia a aký to má vplyv na celkovú jazdu. Torzný snímač potrebuje svoju dojičku a to rýchlostný senzor, ktorý meria rýchlosť šliapania jazdca. Pri tomto senzore je veľmi dôležité mať správne nastavený priemer kolesa.

Oba tieto senzory svoje dáta prenášajú pomocou zbernice CAN (ku ktorej sa o chvíľu dostaneme) do riadiacej jednotky alebo inak povedané do svojho radiča. Tento radič vyhodnocuje a upravuje vstupné napätie a prúd a následne zvyšuje alebo znižuje výstupný výkon motora a jeho krútiaci moment. Takýto typ vyhodnocovania dát cyklistu šetrí energiu a zároveň vytvára plynulú jazdu. Či už šliapete do kopca alebo z kopca.

bafangM500.jpg

Rozdiel medzi stredovým a zadným motorom.

Vďaka stredovému motoru je hmotnosť rovnomerne rozložená. Pri stúpaní v kopci je možné dať na prevod zadného kolesa čo najvyšší krútiaci moment a tak vyjsť kopec veľmi jednoducho a bez väčšej námahy.  Stredový motor je určený viac na športovú jazdu v horskom teréne.

Zadný motor sa ľahko inštaluje a nepotrebuje väčšiu údržbu ako stredový motor. Zadný motor je veľkou výhodou pre elektrobicykle s jazdením po rovnom teréne alebo na dochádzanie do práce s vyšším nájazdom kilometrov.

Medzi zadným a stredovým elektromotorom by v účinnosti nemal byť žiaden rozdiel.

Zbernica CAN?

Všade tam kde má niečo s niečím komunikovať sa používa softvérový štandard (zbernica), ktorý prenáša komunikáciu medzi riadiacimi jednotkami a akčnými členmi.

Čím je softvérový štandard výkonnejší a modernejší dokáže spracovať viac dát teda informácií a tak vieme dostať z toho viac. Napríklad chybové hlásenia pri preťažení a podobne.

Aktuálne M500-ka používa zbernicu CAN jedná sa o veľmi modernú komunikačnú zbernicu, ktorá sa používa napríklad aj pri automobiloch. A ako už dobre vieme čím viac elektroniky v aute tak bez diagnostiky sa nepohnete inak tomu nie je ani pri elektrobicykloch a ich pohonoch. Veľa z nich nemusia vykázať žiadnu chybu počas celej životnosti no naopak jeden kus z milióna, môže byť magnet na chyby. A vďaka zbernici CAN ich ľahko odhalíme.

Pri Bafangu M400 sa používa zbernica UART a nie je možné robiť také diagnostické zásahy ako pri M500-ke. Jednoducho povedané Bafang M500 je naozaj veľmi moderný elektromotor s moderným komunikačným protokolom a rýchlym servisom v prípade nejakého problému. Tak isto diagnostika je veľmi nápomocná pri aktualizácií softvéru, ktorý udržiava tento motor v chode.

Chybové hlášky a ich riešenie.

Zväčša chybová hláška sa prejaví tak, že sa celý displej rozsvieti do červena a vypíše vám číslo (kód) chyby. Následne stačí otvoriť manuál, ktorý dostanete k svojmu elektrobicyklu a nájdete si časť chybové hlásenie.

Nájdete tam popis chyby a riešenie. Avšak niektoré chyby sa jednoducho bez zásahu servisného technika a diagnostiky nedajú riešiť len tak cez displej.

Chyba 06 – Ochrana proti vysokému napätiu – Treba skontrolovať napätie v batérií.

Ak meníte batériu za novú vždy kupujte len batériu s rovnakými hodnotami.

Chyba 07 – Ochrana proti vysokému napätiu – Treba skontrolovať napätie v batérií.

Ak meníte batériu za novú vždy kupujte len batériu s rovnakými hodnotami.

Chyba 09 – Chyba fázy motora – Kontrola napájacích vodičov od batérie k motoru.

Vizuálne skontrolovať vodiče či niekde nie sú poškodené. (odporúčam mať batériu vypnutú)

Chyba 10 – Teplota motora dosiahla maximum – Zastaviť a nechať vychladnúť motor

Motor sa prehrial a tepelná poistka ho vypla. Pokiaľ sa chyba opakuje treba ísť do servisu.

Chyba 11 – Snímač teploty motora – Zastaviť a nechať vyhladnúť motor

Snímač teploty môže byť poškodený a ukazuje zlé hodnoty. Návšteva servisu.

Chyba 21 – Chyba rýchlostného snímača – Kontrola magnetu na výplete kolesa

Tu si treba uvedomiť, že magnet je presne nastavený na priemer kolesa. Pokiaľ chyba pretrváva treba navštíviť servis.

Chyba 25 a 26 – Chyba torzného snímača – Nutná výmena snímača

Chyba 30 – Abnormálna komunikácia – Kontrola kabeláže

Kontrola konektorov medzi displejom a riadiacou jednotkou. Vypnutie a zapnutie batérie.

V prípade ostatných chybových hlásení je potrebné navštíviť servisné stredisko.

error.jpg

 

Výhody alebo skôr nevýhody

Výhody:

  • Kompaktný a ľahký na ovládanie
  • 95Nm krútiaci moment
  • Hladký mechanický chod
  • Pravidelná aktualizácia softvéru (len v servisnom stredisku)

Nevýhody:

  • Elektromagnetický šum (55dB)
  • Hmotnosť
  • 80%-90% účinnosť
  • Pravidelná údržba – čistenie, mazanie – 1x/rok

Záver:

Pocit z jazdy súvisí s rôznymi faktormi, ako je konfigurácia elektrobicykla, režim asistencie, počasie, terén a samotný  jazdec.

Ak máme elektrobicykel s M500-kou za 2500€ tak vieme z neho dostať naozaj to maximum čo chceme.

Môj pohľad na M500-ku je taký, že ak si chcem kúpiť elektrobicykel s dlhou životnosťou, výkonom, spoľahlivosťou a dobrým servisným zázemím a jeho cena sa má pohybovať v rozmedzí od 2000€ až do 3000€ tak si vyberám elektrobicykel práve s M500-kou. Pretože naozaj človek dostane za tie peniaze čo potrebuje.

Všeobecne platí ak hľadám niečo do 1850€ ale s dobrými komponentmi idem do M400ky a ak hľadám nad 2500€ pozerám sa po SHIMANO E7000/E8000 alebo BOSCH Performance CX 4 generácie.

Aspoň takto som vám chcel trochu priblížiť tú technickú stránku Bafang M500-ky a dúfam ste sa niečo nové dozvedeli. Určite mám v pláne priblížiť aj M500-ku po tej pocitovej stránke a aký to má celkový dojem na mňa s porovnaním konkurenčných elektromotorov ale to spracujem do videa, ktoré určite nájdete na našom YouTube kanáli – ENERGYBIKES.

POZRITE SI NAŠU PONUKU ELEKTROBICYKLOV

Zdroje:

Zdroj1 Zdroj2

Ďakujem, že si článok dočítal až sem a pevne verím, že ti pomôže pri výbere svojho elektrobicykla napríklad aj s motorom BAFANG M500. Ak máš akékoľvek otázky zanechaj mi pod článkom komentár a ja sa ti pokúsim odpovedať na tvoju otázku.

V prípade, že sa ti článok páčil nezabudni dať “Páči sa mi to” a v prípade, že chceš mať vždy aktuálne informácie zo sveta elektro bicyklov sleduj nás na Facebooku, Instagrame a YouTube.

Tím ENERGY BIKES