Test: Ebajk s motorom BAFANG M400
Dnes sa pozrieme na prvý “Test: Ebajk s motorom BAFANG M400” a priblížime si tak jeho vlastnosti a aké má špecifikácie. Keďže už dlhšiu dobu sledujeme vývoj elektrobicyklov vo svete ale aj na domácej scéne tak dnes si zoberieme pod lupu CRUSSIS e.FIONNA 8.5S.
Ako ste už možno zaznamenali alebo ak počujete o značke CRUSSIS prvý krát tak vieme, že je to Český výrobca. Takže poďme na to!
Spoločnosť BAFANG
Spoločnosť Bafang, patrí medzi popredných výrobcov komponentov elektronickej mobility a kompletných systémov elektronického pohonu. Vyvíja komponenty a kompletné systémy pre elektrické vozidlá od roku 2003. Spoločnosť sa zameriava na všetky globálne trendy elektronickej mobility budúcnosti: či už ako individuálny elektrobicykel, elektrický skúter alebo pre verejné systémy zdieľania bicyklov. Bafang zamestnáva po celom svete asi 500 zamestnancov na piatich miestach. Sídlo spoločnosti, vývojové a výrobné stredisko má sídlo v Suzhou neďaleko Šanghaja. Bafang má predajné a servisné strediská v Holandsku, USA a Nemecku. Novootvorená továreň v Poľsku sa zameria na výrobu stredných motorových systémov pre európske trhy. V tomto prípade aj náš spomínaný BAFANG M400.
Spoločnosť BAFANG vyrába a vyvíja veľký počet elektro motorov či už pre osadenie do zadného kolesa alebo do predného kolesa a medzi modernými trendmi patrí už aj stredový motor. Ktorý je čím ďalej populárny aj u výrobcov elektro bicyklov. Stredové elektro motory sa predovšetkým montujú do elektrobicyklov v strednej a v stredne vyššej triede tohto segmentu. A práve BAFANG M400 patrí medzi najpopulárnejšie motory na svete.
Kľúčové charakteristiky
Medzi kľúčové charakteristiky stredového motora patria hlavne jeho integrovanosť, výkon a spoľahlivosť pri vyššej záťaži napríklad športová jazda alebo pravidelné dochádzanie do práce.
Vďaka jeho kompaktnosti je možné osadiť tento motor na klasické miesto, ktoré nám je veľmi dobre známe z klasických bicyklov a to namiesto stredového zloženia. Tým pádom rozloženie geometrie rámu je totožné s klasickým bicyklom a vy z pohľadu cyklistu máte rovnaký pocit zo šliapania vrátane asistencie elektro pohonu.
Výkon = hlavná vlastnosť
Bafang M400 disponuje nominálnym výkonom 250W avšak je možné ho využiť na jeho maximálnu záťaž 500W. Čo však z môjho pohľadu na krátkodobé zvýšenie výkonu je v poriadku ale z dlhodobého hľadiska by som radil sa rozhliadnuť po vyššej rade a to BAFANG M500 95Nm (aj na tento motor spravím test).
Krútiaci moment 80Nm dodáva tomuto motoru naozaj silu, ktorú určite využijeme či už pri turistickom jazdení alebo pravidelnom jazdení za prácou. Dokonca ak sa do toho poriadne oprieme na križovatke tak môžeme vyštartovať rýchlejšie než akékoľvek auto.
Hmotnosť
Ako už vieme hlavne tí ortodoxnejší cyklisti a to teraz nechcem niekoho uraziť ale skoro každý rieši hmotnosť bicykla. Pri elektro bicykli je to trochu iné, keďže väčšinou jazdíme s asistenciou tá váha toho elektrobicykla nie je až tak cítiť. Elektrobicykel môže mať podľa typu geometrie alebo podľa materiálu rámu odlišné hmotnosti. Ale čo ten motor BAFANG M400?
BAFANG M400 má v podstate podľa výrobcu stanovené 3,9Kg hmotnosti a je perfektne prispôsobený k jazdným vlastnostiam, ktoré od neho očakávame. Opäť ak riešime každý gram hmotnosti určite odporúčam sa obzrieť po M500.
Jazdné vlastnosti a dojmy
Čo by to bol za test ak by sme si M400-ku nevyskúšali!? Najprv si povieme o mojej “test” trase. Začiatok som mal kde inde ako v Kostolišti a koniec samozrejme tiež. Trasa mala dĺžku 60km a bola prevažne rovinatá no miestami bolo jemné stúpanie :).
Elektro motor má v podstate 5 asistencií ale dá sa nastaviť aj možnosť mať 3 alebo 9. Avšak tu si treba uvedomiť, že tých 5 asistencií sa citlivejšie alebo agresívnejšie rozdelí do tých 9 lebo 3. Kde platí 3-ka, 5-ka, 9-ka 100% výkonu motora.
Ja som teda väčšinou jazdil 1-ka max 3-ka asistencia a môžem povedať za mňa osobne úplne postačujúce. Samozrejme k danej asistencií je potrebné si zvoliť správny prevod na zadnej kazete. V tomto prípade máme na výber 12 rýchlostí a kazeta je v rozsahu od 11-50 zubov, kde najmenší pastorok je určený viac do rýchlosti a najväčší zase do sily respektíve do stúpania.
Ak sme si správne nastavili asistenciu a prevod už nám chýba iba kadencia. Čo to vlastne tá kadencia je? V odbornej terminológií by sme sa mohli stretnúť s pojmom “Rýchlosť sledu za určitý čas”. V jednoduchosti povedané sú to otáčky za minútu napríklad, ktoré spravíme pri šliapaní.
Prečo je to dôležité keď mám elektro motor? V podstate je to veľmi dôležitá vec pri jazde na elektro bicykli. Našou energiou pri šliapaní dávame impulzy do riadiacej jednotky elektrobicykla, ktoré nám spúšťajú elektro motor a všeobecne platí čím menšia kadencia tým nižší výkon motora a opačne. Preto sú tieto 3 veci veľmi dôležite pre pohodlnú jazdu na elektrobicykli.
Preto keď som si zladil všetky tieto 3 veci dohromady bol pocit z jazdy naozaj neskutočný. Žiadne vynechávanie, žiadne divné zvuky z motora. Motor išiel plynulo, hladko a jeho výkon postupne narastal pri vyšších rýchlostiach až do jeho vypnutia. Tu si treba uvedomiť, podľa legislatívy je možné jazdiť na elektrobicykli len do rýchlosti 25km/hod. Kde pri tejto rýchlosti sa musí motor bezpodmienečne vypnúť. Na druhej strane som skoro ani nevnímal vypínanie motora, keďže moja jazda bola priemerne okolo 25,6km/hod.
Údržba, servis
Tak ako každá technická vec potrebuje raz za čas údržbu a servis nie je to inak ani pri BAFANG M400-ke. Prvá garančka je naozaj dôležitá! Už po odjazdení 100km potrebuje jednoducho elektrobicykel kontrolu skúsením mechanikom. Zle nastavený prehadzovač môže mať negatívny vplyv na chod elektro motora. Prečo? To sme si už vysvetlili vyššie v článku.
Elektro motor má svoj vlastný softvér pretože má riadiacu jednotku a niekoľko senzorov v sebe. A tieto potrebujú byť neustále v kondícií a zároveň čisté. Raz za čas sa môže stať, že výrobca príde z aktualizáciou softvéru a pre elektro motor je to len veľké plus. Pretože výrobcovia neustále pracujú na vývoji nových technológií nezanevrú ani na tie staršie.
Ako sa povie “Kto sa stará ten má” a na to netreba zabúdať.
“Negatívna” stránka M400-vky
Výrobca je Čína tým nemám na mysli, že je to negatívna vec práve naopak. V dnešnej dobe patrí Čína medzi technologickú špičku na svete. A ak chcem investovať do elektrobicykla 2000€ nemôžem chcieť napríklad elektrobicykel s BOSCH motorom.
Zo skúseností viem, že zákazníci sa sťažujú na škrípanie tohto motora. A práve tu by som sa rád pozastavil, pretože internetom sa šíria rôzne blogy o tom, že je to výrobná vada a podobne.
Nie! Nie je to výrobná vada ani dôvod, že je to vyrobené v Číne. Je to opäť vec len pravidelnej údržby a servisu.
Motor a to je jedno či je to M400vka alebo nejaký iný je osadený v ráme. Telo motora je vyrobené z hliníkovej zliatiny a rám elektrobicykla je z toho istého materiálu vyrobený, poprípade inej zliatiny alebo karbónu. Medzi motorom a rámom je takzvaná styčná plocha. Jednoducho povedané kov o kov. Pokiaľ jazdíte po bežných cestách ako asfalt, betón a podobne tak to nie je váš problém ale skôr tých čo jazdia v prašnom a blatovom teréne.
Medzi rám a motor sa dostane voda, prach, piesok, zem a pri zašliapnutí dôjde treniu medzi rámom a motorom spolu s pieskom alebo hoci čím, čo je medzi tým a dochádza k škrípaniu a rôznym divným zvukom. A to je hlavný dôvod prečo je počuť od motora divné zvuky. Preto odporúčam pravidelnú údržbu týchto plôch a tým nemám namysli, že zoberiete vapku a tú medzeru vystriekate. Elektro motor sa musí oddeliť od rámu vyčistiť naozaj do posledného zrnka piesku a namazať napríklad vazelínou a naspäť namontovať.
Určite tento servisný úkon by som nechal na odborníka, ktorý to robí pravidelne.
Ďakujem, že si článok dočítal až sem a pevne verím, že ti pomôže pri výbere svojho elektrobicykla napríklad aj s motorom BAFANG M400. Ak máš akékoľvek otázky zanechaj mi pod článkom komentár a ja sa ti pokúsim odpovedať na tvoju otázku.
V prípade, že sa ti článok páčil nezabudni dať “Páči sa mi to” a v prípade, že chceš mať vždy aktuálne informácie zo sveta elektro bicyklov sleduj nás na Facebooku, Instagrame a YouTube.
Tím ENERGY BIKES