Už dlhšiu dobu sledujeme vývoj elektrobicyklov vo svete ale aj na domácej scéne. Dnes sme si trochu zobrali pod lupu ebajk od Českej značky CRUSSIS a to e.Guera 8.5. Ako ste už možno zaznamenali alebo ak počujete o značke CRUSSIS prvý krát tak vieme, že sa pohybujeme v zlatej strednej triede elektro bicyklov.

test-ebajk-motor-bafang

Aj ten, kto zámerne nevenoval pozornosť tomu, že sa u veľkého množstva značiek postupne rozširuje ponuka elektro bicyklov, značku CRUSSIS jednoducho prehliadnuť nemohol. Veľkú zásluhu na viditeľnosti značky má určite veľká televízna reklama s Jaromírom Jágrom a tak isto veľká internetová reklama. A tiež vďaka farebnosti väčšiny modelov, ktorou sa značka Crussis od väčšiny svojej konkurencie odlišuje. Ale samozrejme to nie je len o dizajne …

Ešte, než vám predstavíme dámsky elektro bicykel, ktorý sa nám dostal do testu, malé predstavenie tejto českej značky. Značka Crussis si našla miesto na trhu, za osem rokov existencie sa dostala medzi najväčších domácich predajcov a výrobcov elektro bicyklov a kolobežiek. V minulom roku sa predalo viac ako 11 500 elektro bicyklov.

“Patríme do TOP 3 Českých výrobcov elektro bicyklov, ale aké presne máme postavenie na trhu, musia posúdiť naši predajcovia, zákazníci a ľudia z brandže. My vieme, že nás ľudia poznajú a chcú jazdiť na elektro bicykloch Crussis. To nás na tom najviac baví a je pre nás hnacím motorom, ” povedal jej zakladateľ Petr Výkruta.

test-ebajk-motor-bafang

Ponuka dámskej kolekcie obsahuje okrem cross rady aj  MTB Hardtail, a to hneď dve rady Fionna a Guera. Modelová rada e-Guera využíva čínsky Bafang, náš testovací bicykel s označením 8.5 a je druhý najvyšší z piatich dostupných. Pre všetky modely je zaujímavosťou ich farebný dizajn. Pri pohľade na elektro bicykle Crussis máte hneď chuť na niečo sladké – či už ide o gripy, alebo 3 vrstvový lak a ostatné nálepky na ráme a kolesách. Už pri teste nie jedno oko okoloidúceho človeka upriamilo pohľad práve na tento model.

test-ebajk-motor-bafang

Dámsky horský ebike e-Guera 8.5 je postavený na hliníkovom ráme, kde dominuje prehnutá horná rámová trubka v odborných článkoch sa môžete stretnúť aj s výrazom “sloping” pre ľahšie nasadanie a úplne integrovaná batéria v dolnej rámovej trubke čo pri tejto kategórií je celkom unikát.

O použitom elektro motore už bola zmienka, možno pre upresnenie. Crussis rady 5.5, 6.5, 7.5 a 8.5 používajú stredový elektromotor Bafang Maxdrive M400, s výkonom max 500W.

Pre doplnenie: nominálny výkon je 250 W a krútiaci moment 80 Nm. Batériu dodáva Panasonic s Li-Ion článkami, kapacita 630 Wh pri modelovej rade 8.5 a vyššie. Pri nižších radách sa jedná o príplatkovú verziu. Je ľahko odstrániteľná z rámu. Dôležitý detail pre toho, kto nemá možnosť nabíjať batériu pokiaľ je osadená priamo na elektro bicykli.

test-ebajk-motor-bafang

Crussis e-Guera je športový elektro bicykel s predným odpružením, do výbavy zvolil výrobca vzduchovú vidlicu RockShox FS 30 Silver TK Solo Air, ktorej  zdvih je 100mm a uzavrieť sa dá z korunky.

O radenie sa stará nová 12 rýchlostná sada SRAM Eagle SX 12s, ktorá umožňuje presné radenie aj v neľahkom teréne. Túto sadu SRAM s kazetou 11-50 zubov nájdeš už od modelovej rady 8.5 a vyššie.

Brzdy sú hydraulické kotúčové Tektro HD-M510, mimochodom tento typ je použitý aj na vyššom modeli 9.5.

Na hliníkových ráfikoch nájdete obuté plášte Maxxis Forekaster o šírke 2.35. Dezén plášťa je tak navrhnutý aby spĺňal najvyššiu ochranu voči defektu a má samo čistiaci účinok.  

test-ebajk-motor-bafang

Na rajdoch je osadený prehľadný farebný LCD displej, ktorý obsahuje základné informácie, zobrazuje aktuálne používané hodnoty asistencie, stav batérie, rýchlosť a prejdenú vzdialenosť. Určite užitočnou informáciou je i odhadovaný dojazd. Očakávaná aktuálna kapacita batérie. Ak nevieš ako na prvé spustenie elektro bicykla s motorom Bafang odporúčame toto video.

Elektro bicykel e-Guera 8.5 si môžete zakúpiť aj vo výkonnejšej verzií a to e-Guera 9.5S . Cena je 1949€ vrátane DPH, za lepší model, ktorý má silnejší elektromotor (Bafang Maxdrive M500) zaplatíte 2179€ vrátane DPH.

ebajk-motor-bafang

Jazdné dojmy

Už podľa fotiek je možné usúdiť, že test bol v príjemných podmienkach neskorej Jesene.

Ebike e-Guera je športový hardtail, ale po prvých kilometroch v sedle a predovšetkým vzpriamenom a pohodlnom posede vnukli myšlienku, že nejde o vôbec zlý e-bicykel na presuny po meste, kedykoľvek použiteľný v meste cez skratky lesom a podobným terénom, ​​z jednej cyklo trasy na druhú. Elektro bicykel, s hmotnosťou ľahko cez 22 kg veľmi prekvapil, pretože hneď na začiatok vyzerá veľmi mohutne s veľkou váhou. A to sa potvrdilo i pri testovaní, kedy energia padla na minimum. K tomu ale neskôr.

Geometriu výrobca neuvádza, naše skúsenosti dovoľujú odhadnúť, napríklad podľa položenia vidlice, že tu nemáme očakávať tie najmodernejšie trendy pre uhol hlavy, rázvor kolies, atď. Každopádne, že by sa majiteľka púšťala do nejakých strmých zjazdov ani pri tvorbe e-Guery výrobca nepočítal.

Do kopca, to je iný pocit! Motor Bafang zaslúži (aj vzhľadom k cene bicykla) samú chválu. Veľmi príjemné fázovanie jednotlivých do pomocí. Tá najnižšia naozaj nenechá jazdkyňu leňošiť. Naopak si človek trúfne na miesta, ktoré s úctou obchádzal. Ale aby sme boli spravodlivý, jednalo sa o menej technický náročné stúpanie kopca, nie o technicky náročný výjazd.

Ako dolu? Radšej rozvážne, a to kvôli slabším brzdám TEKTRO. V prípade elektro bicykla, u ktorého väčšina z nás vníma jeho váhu, pri dlhšej brzdnej dráhe, by sa účinnejšie brzdy hodili a dodali aj istotu. Drobnosť, ktorá zas ten dobrý pocit pri držaní riadidiel ovplyvňuje, sú silikónové gripy – a tie tu boli príjemné, nešmýkali a pekne padli do ruky.

Potešila aj voľba plášťov, MAXXIS Forekaster s 2,35 šírkou. Dobrá trakcia, spoľahlivý grip aj v odklonených trailoch, skrátka dobrá voľba.

Výdrž batérie a často kladená otázka dojazdu si zaslúžia tiež pozornosť, ale nečakajte presný údaj. Mnohokrát to bolo povedané, ale zopakujeme znovu – záleží na váhe jazdca, striedanie jednotlivých módou do pomoci aj štýlu jazdy. Takže, keď výrobca udáva dojazd až 150 km, vezmite tie naj naj optimálne podmienky, parametre pre jazdu i jazdcov a snáď to vyjde :D.

V prípade e-Guery je užitočný údaj o dojazde (RANGE) vzhľadom k aktuálnemu stavu batérie aj úrovni do pomoci v ten daný okamih. Naša skúsenosť – neoplatí sa spoliehať na číslo na displeji v čase, keď už sa pohybujete rádovo v jednotkách kilometrov. Energia na sľubovaných 7 km sa vyčerpala oveľa skôr, ale pri ľahkej jazde ebike prekvapil naopak milo, dojazd po mierne zvlnených parkových cestách bol na pohodu. Čo už, s autom tiež nejazdíme až do prázdnej nádrže …

Test elektro bicykla CRUSSIS E-GUERA 8.5S nájdete v originálnom znení TU.

Zhrnutie

Plusy:

  • silný a tichý motor
  • plynule stupne asistencie
  • veľký a prehľadný displej s užitočnými informáciami
  • ovládateľnosť

Mínusy:

  • brzdy (v prípade ľahkého terénu postačujúce)

V prípade, že sa ti článok páčil nezabudni dať “Páči sa mi to” a v prípade, že chceš mať vždy aktuálne informácie zo sveta elektro bicyklov sleduj nás na Facebooku, Instagrame a YouTube.

Tím ENERGY BIKES


Máš otázku?

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *